Aktualności

Filtruj aktualności
  • Podprojekt Integracja – pierwsze spotkanie z interesariuszami CEPiK Grupy 4

    02/06/2016

    10 maja br. odbyło się pierwsze spotkanie grupy 4 podprojektu „Integracja”.

    Podczas spotkania powołano Komitet Sterujący, którego celem jest wsparcie procesu integracji oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu komunikacji  Interesariuszy przed produkcyjnym uruchomieniem systemu CEPiK2.0. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele następujących instytucji: Transportowego Dozoru Technicznego, Straży Miejskich i Gminnych, Krajowej Rady Komorniczej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Komendy Głównej Straży Granicznej, Służby Wywiadu Wojskowego a także przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki.

    W pierwszej części spotkania omówione zostały najważniejsze zmiany, jakie od stycznia 2017 roku czekają uczestników spotkania w związku z wejściem w życie zmian prawnych i nowym sposobem działania rejestru CEPiK. Następnie przedstawiono zasady komunikacji w projekcie.

    W drugiej części spotkania przedstawiono wygląd i kluczowe mechanizmy działania aplikacji Udostępnianie, służącej do udostępniania danych z centralnej ewidencji kierowców, pojazdów i posiadaczy kart parkingowych.

    Następnie przedstawiono koncepcję zdalnych (e-learningowych) szkoleń, przygotowywanych dla instytucji korzystających z aplikacji tworzonych w ramach  systemu CEPiK 2.0. Zaprezentowany został wygląd platformy szkoleniowej, która zostanie uruchomiona w drugiej połowie 2016 roku. Na platformie urzędnicy znajdą podręczniki użytkownika oraz zestawy ćwiczeń do samodzielnej pracy na platformie szkoleniowej. Wszystkie materiały szkoleniowe będą dostępne on-line z możliwością ich pobrania.

    W trzeciej części spotkania omówiono sposób podłączenia  do systemu CEPiK 2.0. Wyjaśniono, że aby móc zalogować się do aplikacji, należy mieć dostęp do sieci internet, kartę kryptograficzną z czytnikiem (którą każdy użytkownik będzie musiał kupić samodzielnie), certyfikat VPN oraz  aktualny certyfikat zapisany na karcie, o które należy wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji.
    W tym celu należy wysłać dwa wnioski – osobny dla VPN, osobny dla certyfikatu na karcie. Można to zrobić poprzez stronę internetową www.cepik.gov.pl. Dostępna jest tam zakładka System informatyczny CEPiK 2.0 . Po kliknięciu w nią otwiera się strona z linkiem do elektronicznego wniosku (bezpośredni link: http://www.cepik.gov.pl/si-cepik-2.0/wniosek-o-certyfikat-klucza-publicznego#/). Należy go wypełnić i wydrukować, a następnie podpisać i wysłać do Ministerstwa Cyfryzacji. Ministerstwo wygeneruje odpowiedni certyfikat.

    Ostatnia część spotkania poświęcona była na pytania uczestników i odpowiedzi Ministerstwa Cyfryzacji oraz COI.

    Uczestnicy zostali poinformowani, że planowane są kolejne spotkania Komitetu Sterującego.

  • Spotkanie z przedstawicielami urzędów marszałkowskich.

    16/05/2016

    9 maja 2016 roku odbyło się pierwsze spotkanie z przedstawicielami urzędów marszałkowskich. Celem tego spotkania była prezentacja aplikacji do zasilania słowników ewidencji osób i podmiotów, które są odpowiedzialne za przygotowanie i dopuszczanie kierowców do prowadzenia pojazdów (Aplikacja Ewidencje do PKK). Aplikacja ta powstaje w związku z planowanym wdrożeniem systemu CEPiK 2.0  (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Dostarczana jest przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki

    W pierwszej części spotkania omówione zostały najważniejsze zmiany, jakie od stycznia 2017 roku będą dotyczyć urzędów marszałkowskich w związku z wejściem w życie zmian prawnych i nowym sposobem działania rejestru CEPiK. Przedstawiono szczegółowo zmiany prawne oraz wynikający z nich nowy zakres danych przekazywanych do CEPiK 2.0 przez urzędy marszałkowskie. Następnie przedstawiono wygląd aplikacji i omówiono krok po kroku najważniejsze czynności, jakie od nowego roku urzędnicy będą wykonywać w CEPiK 2.0. 

    W drugiej części spotkania przedstawiono koncepcję szkoleń online przygotowywanych dla instytucji korzystających z aplikacji tworzonych w ramach  systemu CEPiK 2.0, w tym dla urzędów marszałkowskich.  Zaprezentowano wygląd platformy szkoleniowej, która zostanie uruchomiona w drugiej połowie 2016 roku. Wyjaśniono jak się do niej zalogować i jak z niej korzystać. Na platformie urzędnicy znajdą podręczniki użytkownika oraz zestawy ćwiczeń do samodzielnej pracy w wersji szkoleniowej aplikacji, która zostanie udostępniona w ramach zdalnych szkoleń. Wszystkie materiały szkoleniowe będą dostępne online z możliwością ich pobrania.

    W trzeciej części spotkania omówiono sposób podłączenia urzędów do systemu CEPiK 2.0. Wyjaśniono, że aby móc zalogować się do aplikacji, należy mieć dostęp do sieci internet, certyfikat VPN, kartę kryptograficzną z czytnikiem oraz  aktualny certyfikat zapisany na karcie, o który należy wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji. W tym celu należy wysłać dwa wnioski – osobny dla VPN, osobny dla certyfikatu na karcie. Można to zrobić poprzez stronę internetową cepik.gov.pl. Dostępna jest tam zakładka System informatyczny CEPiK 2.0 . Po kliknięciu w nią otwiera się strona z linkiem do elektronicznego wniosku (bezpośredni link: http://www.cepik.gov.pl/si-cepik-2.0/wniosek-o-certyfikat-klucza-publicznego#/). Należy go wypełnić i wydrukować, a następnie podpisać i wysłać do Ministerstwa Cyfryzacji. Ministerstwo wygeneruje odpowiedni certyfikat. W przypadku certyfikatu VPN prześle go użytkownikowi elektronicznie wraz z instrukcją, natomiast w przypadku certyfikatu na kartę użytkownik otrzyma instrukcję postępowania w celu zdalnej certyfikacji posiadanej przez siebie karty.

    Ostatnia część spotkania poświęcona była na pytania uczestników i odpowiedzi Ministerstwa Cyfryzacji oraz COI.

    Uczestnicy zostali poinformowani, że planowane są kolejne spotkania informacyjne. Propozycja terminów tych spotkań zostanie przekazana urzędom marszałkowskim mailem.

  • Podprojekt Integracja - trzecie spotkanie z interesariuszami CEPiK Grupy 3

    29/06/2016

    6 maja br. odbyło się trzecie spotkanie komitetu sterującego grupy 3 podprojektu Integracja.

    W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komendy Głównej Straży Granicznej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki.

    Podczas spotkania podsumowano poziom dotychczasowej integracji z systemem CEPiK 2.0, oszacowany na podstawie przesyłanych raportów. Najbardziej zaawansowaną instytucją jest CBA, które przetestowało większość usług udostępniania.
    Ogólny poziom integracji w grupie 3 oceniony został na 52%.

    W dalszej części spotkania omówiono problemy, wskazywane przez integrujące się instytucje oraz planowane działania usprawniające.

    Następnie przedstawiono harmonogram IV fazy integracji, polegającej na przetestowaniu połączenia ze środowiskiem produkcyjnym. Aby to uczynić, należy posiadać certyfikat produkcyjny. Wyjaśniono też, że wnioski o certyfikaty wraz z dokładną instrukcją postępowania są dostępne na portalu www.cepik.gov.pl.

    Ostatnia część spotkania poświęcona była na przedstawienie stanu integracji po stronie interesariuszy oraz na pytania i odpowiedzi.

    Kolejne spotkanie komitetu sterującego tej grupy zaplanowane jest na 31 maja.